Šį kartą rubrikoje atsakome į Jūsų užduotus klausimus:
1.Klausimas: Kasininkas kasoje turi trūkumą. Negali jį padengti iškart. Ar galime su juo pasirašyti susitarimą, kad šį trūkumą mes išieškosime iš atlyginimo? Kaip tai turėtų atrodyti? Jeigu ne, ar yra dar galimybių išieškojimo kasos trūkumo iš darbuotojo?
Atsakymas: Teisės aktai numato keletą instrumentų, kaip galima būtų tokiais atvejais išieškoti žalą iš darbuotojo. Tai yra:
- Sudaryti susitarimą su darbuotoju dėl žalos atlyginimo;
- Atlikti vienašališkas išskaitas iš darbo užmokesčio (jei žala neviršija 1 VDU);
- Kreiptis į darbo ginčų komisiją dėl žalos atlyginimo.
Neabejotinai pats patraukliausias instrumentas yra susitarimo su darbuotoju sudarymas. Tačiau ir šiuo atveju būtų „sveika“ paisyti vienašalėms iškaitoms taikomų apribojimų (t.y. nepalikti darbuotojo su per mažai pajamų pragyvenimui).
Aptariamame susitarime darbdavys ir darbuotojas turėtų numatyti, kiek darbuotojas yra skolingas darbdaviui už padarytą žalą, kokio pobūdžio žala padaryta, kokiu periodiškumu ir kokiomis dalimis jis tą žalą atlygins, kaip vyks žalos atlyginimas (pinigais ar natūra). Tokio susitarimo kertinis momentas (žinoma, be įsiskolinimo sumos ir jos padengimo tvarkos), darbuotojo pasirašytas prisipažinimas dėl žalos padarymo ir kaltės.
Vienašalės išskaitos, nors ir įmanomos, tačiau sunkiai padaromos teisėtai. Tad, nepavykus susitarti, kitas saugesnis kelias būtų – inicijuoti darbo ginčą dėl skolos priteisimo.
2.Klausimas: Norėtume atleisti darbuotoją, kuri dirba įmonėje iki metų. Priežastys: atmestinai atlieka darbus, netobulėja, per daug dėmesio reikia skirti jos darbo kontrolei. Kokie galimi mūsų veiksmai, jei nepavyktų pasirašyti abipusio susitarimo? Kelių mėnesių išeitinė pašalpa būtų mokama? Darbuotoja vaikų neturi.
Atsakymas: Dirbant iki metų išeitinė būtų 1 VDU + įspėjimo laikotarpis (greičiausiai 2 mėnesiai). Nelendant į detales – atleidimo procesas būtų labai panašus į atleidimą už netinkamą darbuotojo elgesį, kuris aptartas 2017 m. sausio mėnesio darbo teisės rubrikoje. Esminių momentų santrauka
- ar/kaip mes tai galime įrodyti (t.y. ar galėsime pasitelkti kitų darbuotojų parodymus, gal turime komunikacijos el. paštu ir t.t.),
- ar galime (o būtų labai naudinga iš teisinės pusės) sudaryti kažką panašaus į tobulinimosi planą, iš kurio matytųsi, kas blogai, kaip / kada taisysim. Jei darbuotoja savo parašu patvirtintų visa tai – būtų pripažinimas, kad tikrai yra problemų.