Pirmoji Tarptautinė personalo profesionalų diena žymi personalo valdymo evoliuciją – nuo „kadrų skyriaus“ iki strateginio patarėjo vadovui

Buhalteriai turi savo dieną, ją turi ir sistemų administratoriai, o nuo 2019-ųjų gegužės 20 dienos ją Europoje švenčia ir personalo profesionalai. Prieš 2 metus Lietuvoje Personalo valdymo profesionalų asociacijos (PVPA) konferencijoje gimusi idėja, šįmet EAPM (European Association for People Management) dėka buvo švenčiama dvylikoje šalių: Kipre, Danijoje, Vokietijoje, Graikijoje, Airijoje, Izraelyje, Italijoje, Olandijoje, Šiaurės Makedonijoje, Portugalijoje, Ispanijoje ir Lietuvoje.

Lucas van Wees, EAPM Prezidentas ir Amsterdamo universiteto Personalo direktorius sako, kad „šiuo metu personalo specialistams yra svarbu ruošti organizacijas ateities darbui. Pasaulio ekonomikos forumas savo ataskaitoje „Darbo rinkos ateitis“ (angl. Future of Jobs) apie darbo rinką teigia, kad dėl robotizacijos ir darbo persiskirstymo tarp žmonių ir mašinų, 75 milijonai profesijų morališkai pasens, tačiau dėl tos pačios priežasties iki 133 milijonų naujų profesijų gali atsirasti. Tad ateities personalo profesionalų laukia iššūkiai, susiję su masiniu darbuotojų perkvalifikavimu.“

PVPA šventės proga pasidomėjo, kaip Lietuvos įmonėse suvokiamas personalo skyriaus indėlis į organizacijos sėkmę ir kokie iššūkiai laukia personalo specialistų ateityje. Apie žmogiškųjų išteklių arba personalo valdymo sritį ir jos aktualijas išgirdome iš tikrų įmonių pavyzdžių – šiuo tikslu pakalbinti įvairių sektorių Lietuvos įmonių vadovai bei jų personalo vadovai. Interviu parodė, kad personalo valdymas turi žengti koja kojon su verslo strategija ir iš jos kylančiais naujais poreikiais.

„Labiausiai mane stebina didžiulė transformacija iš „kadrų skyriaus“ į Personalo departamentą, besirūpinantį darbuotojų gerove, tobulėjimu, ugdymu, vertybių puoselėjimu. – sako Marius Jundulas, „Gjensidige“ generalinis direktoius Baltijos šalims, ir vardija sritis, kuriose personalo skyrius padarė didžiausią įtaką, – „vidinis mokymų padalinys („Gjensidige“ akademija ir el. mokymų platforma) yra mano svajonės išsipildymas. Skaitmenizuoti procesai – sritis, kur personalo darbuotojai parodė, kad su mažomis sąnaudomis, bet dideliu entuziazmu galima pasiekti neįsivaizduojamai daug.“

Personalo valdymas – ne tik „minkštieji dalykai“

Paklausti apie personalo valdymo specialybės mitus, personalo vadovai mini keletą tendencingų stereotipų. Pirmiausia, vis dar gajus mitas, kad personalo specialistu gali dirbti kiekvienas, ypač jeigu mėgsta dirbti su žmonėmis. Kitas mitas – pripažinus, kad personalo atsakomybėje yra organizacijos žmonės, personalo valdymo specialistai tampa atsakingi už viską: samdą, ugdymą, motyvavimą, organizacinę kultūrą. „Tai yra tiesa, bet tik iš dalies, nes labai svarbu pabrėžti ir vadovų vaidmenį šiuose procesuose”, – mini Dovilė Buinickaitė-Struckienė, „Rimi Lietuva” personalo vadovė.

Mūsų kalbinti vadovai griauna mitus, kad personalo valdymas yra tik vadinamieji „minkštieji dalykai” – atsiradęs didelis pasirinkimas darbo ieškantiems kandidatams, didelė konkurencija dėl geriausių darbuotojų skatina vis daugiau įmonių žmogiškųjų išteklių sričiai suteikti strateginį svorį.

Giedrius Bandzevičius

„Personalo skyriaus veiklą, kaip ir kiekvieną funkciją, galima pamatuoti įvairiais pjūviais. Mes tą ir darome. Manau, geras personalo skyrius yra tas, kuris turėdamas aiškią strategiją personalo srityje tuo pačiu yra lankstus ir verslo specifiką suprantantis padalinys.”, – sako Giedrius Bandzevičius, „Rimi Lietuva” vadovas.

Giedriaus nuomonei antrina ir Marius Jundulas: „Darbuotojų klimato, emocinės savijautos, o taip pat darbuotojų kaitos rodikliai gana gerai atspindi personalo darbo kokybę, be to turime daug dalykų, kuriuos galima pamatuoti „padaryta – nepadaryta“. Jei jauti personalą kaip ramstį, o ne kaip problemą – tai yra gerai.“

Irmantas Švažas, „Alma Littera” grupės vadovas, tikisi, „kad mūsų kolegos rūpinsis visos organizacijos įsitraukimu, nepamiršdami, kad pati organizacija yra sudaryta iš daug skirtingų individualybių. Todėl ne visada bendros tvarkos gali būti efektyviausi sprendimai visai organizacijai. Reikia gebėti „džiazuoti“ net ir didelėse organizacijose”.

Lūkesčiai: ekspertas personalo valdyme, bet suprantantis ir strategiją

Personalo profesionalų dienos šūkis šiais metais – „jungti žmones ir organizacijas“ (angl. connecting people and organisations), ir yra akivaizdu, kad „žmonių“ dalis personalo valdymo specialistams yra labai svarbi. Įmonių vadovai pasidalino, kaip jie mato „organizacijų“ pusę, o personalo vadovai dalinasi didžiausiais pasiekimais ir įvertinimais. Įdomu, kad tie pasiekimai nėra tam tikras pasamdytų kolegų skaičius arba suorganizuotų mokymų valandos – tai yra kompleksinės problemos ir tai, kaip tinkamas personalo specialistų įsitraukimas į jų sprendimą gali nulemti organizacijos sėkmę.

Telia Lietuva vadovas Dan Stromberg: „Telia Lietuvoje mūsų pagrindinis turtas– klientai ir darbuotojai. Jei norime turėti geriausią kokybę, auginti verslą, mums reikia turėti gerus žmones.  Sėkmingas personalo departamentas, mano nuomone, turi būti pro-aktyvus, gerai suprasti verslą ir sieti prekės ženklą su darbdavio įvaizdžiu, užtikrinti, kad kai pas mus ateina dirbti geriausi žmonės, jie pas mus ir liktų. Personalo skyrius man yra priemonė pasiekti tikslų. Aš turiu labai gerą  personalo komandą ir juos skatinu būti dar geresniais, vis labiau integruotis į verslą ir suprasti, ko reikia, kad ir ateityje turėtume geriausius žmones rinkoje.“

„Pirmiausia personalo vadovas turi būti partneris, kuris pataria personalo klausimais, kuria ir įgyvendina personalo strategiją, tačiau taip pat gerai išmano verslą”, – savo lūkesčiu personalo padaliniui dalijasi Giedrius Bandzevičius.

„Kreipiuosi į personalo padalinį, kai iškyla etikos ir elgesio klausimai bei dilemos. Visada įsiklausau į nuomonę šiais atvejais, nes etikos problemos labai greitai virsta teisinėmis problemomis, o vėliau – finansiniais nuostoliais.“, – sako Marius Jundulas.

Saulė Balčiūnienė

„Kai pirmą kartą savo karjeroje pasiekiau personalo vadovės laiptelį, su komanda netrukus gavome svarbią užduotį. Tuo metu neturėjome su kuo pasitarti, patys susidėliojome planą, kaip įveikti kilusį iššūkį. Tai buvo išties sunkus metas, tačiau pripažinimo už personalo komandos svarų indėlį verslo rezultatams sulaukėme ne tik įmonės šalies, bet ir visos grupės mastu. Po poros metų buvau paskirta laikinai užimti įmonės generalinės direktorės pareigas. Tai man buvo aukščiausias įvertinimas.“, – sako Saulė Balčiūnienė, „Maxima grupės“ personalo vadovė.

„Sėkminga dviejų įmonių integracija Baltijos šalyse. Šis sudėtingas procesas patikrino mus visus: mane, mano komandą ir kolegas. Pusės metų didžiulio darbų tempo rezultatas – gimė nauja įmonė. Naujas pavadinimas, naujas prekės ženklas, nauja struktūra ir mes kiti – atsinaujinę ir daug patyrę.“, – taip savo didžiausią darbo įprasminimą vertina Rasa Rakštelienė, „Gjensidige“ personalo vadovė Baltijos šalims.

„Kelias nuo visiškai nežinomo prekės ženklo iki geidžiamiausio darbdavio titulo“,– tokį pasiekimą įvardijo Irena Balkūnė, „Lietuvos geležinkelių“ personalo vadovė.

Ateities iššūkiai – pamatyti daugiau, nei mato visi

Palyginti su anksčiau minėtu Pasaulio ekonomikos forumo tyrimu, Lietuvoje personalo specialistų prognozės ir vadovų lūkesčiai ateičiai nėra susiję su robotizacija, tačiau jie yra ne mažiau aktualūs.

Giedrius Bandzevičius įvardija, kad „personalo specialistai ir ekspertai yra tie, kurie puikiai išmano darbuotojų poreikius, lūkesčius, ugdymo ir motyvacijos specifiką. Kiekvieną dieną jie yra partneriai, sprendžiantys viso „Rimi“ darbuotojų klausimus, ateities vizijas ir planus.”

„Darbas su skaičiais – mokėti skaityti ir dirbti vadovaujantis rodikliais. Ieškojau personalistų į daug pozicijų, bet labai nedaug kas sugeba susieti verslo ir personalo rodiklius“, – sako Irena Balkūnė.

„Mūsų pagrindinis prioritetas yra ugdyti visų darbuotojų lyderystės įgūdžius. Kaip tai darome? Skatiname visų pirma pažinti save, pažinti savo vertybes, išsigryninti savo tikslus gyvenime, o po to iš organizacijos pusės padėti mūsų kolegoms tai realizuoti, padėti su tikslų įgyvendinimu, padėti su mokymais, ir tikim, kad tai darydami, sukursime tvarią organizaciją, ir turėsime tvarią lyderystę,“ – sako Ramūnas Bagdonas, Telia Lietuva Žmogiškųjų išteklių vadovas, PVPA valdybos narys.

Saulė Balčiūnienė savo prognoze atliepia talentų paieškos iššūkius: „Didžiausiu iššūkiu tampa suderinti kandidatų ir organizacijos tarpusavio tinkamumą. Rasti žmones, kurių požiūris į organizaciją sutaptų su verslo poreikiais, yra sudėtinga užduotis, tačiau jos įveikimas gali tapti raktu į visos bendrovės sėkmę. Kandidato įgūdžiai ir kompetencijų bagažas parodo tik vieną medalio pusę. Kai kuriais atvejais kur kas svarbiau susitelkti į kandidatų asmenybę ir motyvaciją.“

Dauguma vadovų be personalo specialistų šiandieninės veiklos neįsivaizduoja

Visi kalbinti įmonių vadovai patikino, kad jų organizacijos be personalo specialistų šiuo metu apsieiti negali. „Negali nebūti. Gali tik kitaip vadintis“, – teigia Marius Jundulas. Jam antrina ir Irmantas Švažas: „Mūsų organizacijoje nebėra personalo skyriaus. Mes turime  Žmonių ir organizacijos vystymo padalinį. Svarbus pasikeitimas, nes tai yra komanda, kuri visų pirma yra atsakinga už visos organizacijos ir kiekvieno joje dirbančio žmogaus įsitraukimą“.

 PVPA sveikina visus su Tarptautine personalo profesionalų diena!

Tarptautinės personalo profesionalų dienos šventės foto iš Lukiškių aikštės >>

Vadovų ir kolegų sveikinimai Tarptautinės personalo profesionalų dienos proga:

Marius Jundulas, Gjensidige Baltic vadovas

Dalintis

Jums taip pat gali būti įdomu